Jan Heisterhagen, prijsuitreiking

„Design Plus Award“ en Product Award „Badkamercomfort voor generaties“: Jan Heisterhagen neemt twee onderscheidingen voor een nieuw product met Select technologie in ontvangst.

Nieuwe ideeën met een druk op de knop

„Mooi is erezaak. Maar vandaag de dag is design een must, en het gaat om veel meer dan de uiterlijke schijn.“

Hansgrohe is een van de innovatiepioniers van de sanitaire sector. Zo´n 30 procent van de jaaromzet wordt gerealiseerd door nieuwe producten, die niet ouder zijn dan drie jaar. Dat noemt men een „vitaliteitsindex die goed in evenwicht is“. Om deze standaard te kunnen blijven hanteren heeft de onderneming uit het Zwarte Woud een hoop goede ideeën en creatieve koppen nodig. Een van hen is Jan Heisterhagen. In het interview legt de leider van het productmanagement bij het merk Hansgrohe uit, hoe men design concepten ontwikkelt die de toekomst van de badkamer wereldwijd mee vormgeven. Ongeacht de leeftijd van de klant en zonder een onderscheid te maken tussen ziek en gezond.

Mijnheer Heisterhagen – waar vindt u eigenlijk impulsen en inspirerende ideeën voor nieuwe producten en technologieën van Hansgrohe?

Jan Heisterhagen: Er zijn vandaag de dag toch tal van manieren om creatief te zijn en vele inspiratiebronnen. Om uit te maken welke daarvan het potentieel bezit om aan te slaan, en ook bij het merk past, dat is een intensief 'kneedproces'. Zo noemen wij dat bij Hansgrohe. Goede innovaties zijn bij ons het resultaat van teamwerk, continue processen en van de passie voor het betere product. Ideeën ontwikkelen wij in strategische workshops en design meetings, die interdisciplinair zijn ingevuld en onder de actieve leiding van de Hansgrohe directie en merkchef Richard Grohe staan. Hier slaan medewerkers, externe creatieve koppen, constructeurs, productmanagers of ook marketingmensen de handen in elkaar. Allemaal professionals, die niet alleen in de sanitaire sector maar in tal van branches en productvelden over de nodige expertise beschikken. Dankzij deze expertise kennen wij overigens een ongewoon lage 'flop quote'. Maar als we echt geloven in een idee, dan realiseren we ze ook wel eens zomaar uit de losse pols, zonder ook maar iemand iets te vragen. En soms gaan we gewoon onder de douche om te brainstormen.

Echt? Onder de douche?

J.H.: Ja. Het is één ding om aan de werkbank te staan of in das en boord van gedachten te wisselen over het douchen van morgen. Maar het is iets heel anders om in onze Showerworld of het ShowerLab nieuwe prototypen of straalsoorten 'live aan den lijve' te ondergaan en dan verder te ontwikkelen. Misschien is dat bij ons anders dan in andere branches. Onze klanten zijn immers niet gekleed. In de badkamer is de mens naakt, en bij het douchen heeft hij geen bril op. Dan is de interactie tussen mens en product bijzonder belangrijk. Wij moeten niet alleen zorgen voor het design, maar ook garanderen dat douches of thermostaten aangenaam zijn aan de huid, niet te heet worden, geen scherpe randen hebben. Ze moeten door iedereen comfortabel bediend kunnen worden en in het alledaagse leven functioneren.

Is de Hansgrohe design filosofie in de loop der tijd veranderd?

J.H.: Dat onze producten er mooi uitzien, is een erezaak. Sinds de jaren ´70 is Hansgrohe de design pionier in de sanitaire sector. Dat hielp om ons van onze concurrenten te kunnen onderscheiden. Maar vandaag de dag is design een must, en daarbij gaat om veel meer dan de uiterlijke schijn. Design is veeleer de som van optiek, functionaliteit, materiaal, bediening en belevenis. Intussen spreken wij van design kwaliteit. Consumenten worden alsmaar gevoeliger als het gaat om de vormgeving van producten, en dat niet alleen bij de keuze van hun auto. Alle concurrenten hebben dat inmiddels ingezien. Wij oriënteren ons tegenwoordig bij de ontwikkeling van nieuwe producten veel sterker 'van de mens naar het product', niet omgekeerd.

Wat houdt dat in?

J.H.: Wij zijn op zoek naar overtuigend nut, beter comfort, echte innovatie. 'Me-too' producten zijn voor ons geen uitdaging; wij willen nieuwe accenten plaatsen. Als productmanager houdt men zich er steeds intensief mee bezig wat de doelgroep wilt en nodig heeft. De worm moet tenslotte de vis smaken en niet de hengelaar! Daarnaast richten wij ons tegenwoordig sterker naar de internationale markten. Wij ontwikkelen alleen nog maar producten die over de hele wereld functioneren, tijdloos zijn en die het stijlgevoel van globale markten weten te treffen.

Raindance Select Showerpipe

Hansgrohe vindt: generaties overkoepelende bedieningsconcepten mogen best aantrekkelijk zijn.

Op ideeën komen bij Hansgrohe aan de hand van het voorbeeld Select

Foto´s

Anders dan bij smartphones of soundsystemen kopen uw klanten niet om de paar jaar een nieuwe badkamer. Hoe is dat van invloed op de productontwikkeling?

J.H.: Om deze reden vervaardigt Hansgrohe geen trendy, van de mode van het moment afhankelijke producten, maar producten die vele jaren kunnen blijven meegaan. Er is een eerste fase, tussen de 30 en 40 jaar, waarin mensen er sterker op uit zijn om 'een nestje te bouwen'. Dan worden er woningen gekocht, huizen gebouwd, badkamers ingericht. Hier wensen klanten individuele design oplossingen en het maximum aan comfort voor het gezin. Alles moet passen en lang meegaan. In de tweede fase – zo tussen de 50 en 60, als de kinderen het huis uit zijn – kijkt men bij het renoveren of verbouwen al naar de uitdagingen van de oude dag. Vaak worden de ouders thuis verzorgd. De 'generatiebadkamer' wordt door tal van jonge mensen al met het oog op de toekomst gepland. Ook daarom vindt Hansgrohe het belangrijk om van de leeftijd onafhankelijke producten en bedieningsconcepten aan te bieden.

Trefwoord: generatiebadkamer. Waar komt het daarbij op aan?

J.H.: Onze focus ligt niet zozeer op speciale producten voor senioren of in hun beweeglijkheid beperkte mensen. De ervaring leert ons veeleer: iedereen wilt dat de badkamer er mooi uitziet. Het devies bij Hansgrohe luidt: „Dat kan ook in schoonheid.“ Men moet de badkamer toch niet anders bekijken, omdat de gebruikers ervan oud, gehandicapt of op een andere manier in hun vrijheid beperkt zijn! Senioren willen geen seniorenproducten. Juist ervaren mensen stellen vaak hoge eisen aan kwaliteit, bediening en vormgeving, en die willen wij vervullen. Daarom ontwikkelen wij producten en technologieën, die voor iedereen werken. Wij proberen om de behoeften van de klant te begrijpen, en deze mooi vormgegeven in onze producten te integreren.

Wat voor producten zijn dat?

J.H.: Bijvoorbeeld de nieuwe Raindance Select producten. Deze integreren de intuïtieve druk op de knop, die bij design en gebruiksvoorwerpen zo geliefd is, in de badkamerwereld. De Select knop bezit een hoog gebruikscomfort voor groot en klein. Voor mensen met een zwak gezichtsvermogen is hij net zo gemakkelijk te bedienen als voor mensen die hun handen niet zo goed kunnen bewegen of die hun armen niet meer goed omhoog kunnen steken. De Select producten zijn bedrukt met grote symbolen tegen een contrastrijke achtergrond. Men kan ze bedienen zonder ernaar te kijken – of zelfs met de elleboog.

De Centrale Vereniging Sanitair, Verwarming, Klimaat heeft de ShowerSelect inbouwthermostaat onderscheiden met een award. Wat wist de jury bijzonder te waarderen?

J.H.: In de grond bevestigt de beslissing van de jury, dat onze strategie opgaat. De ZVSHK wilde uitstekende producten in de verf zetten, die niet het stigma van een 'ziekenkamer' dragen. De product award beoordeelde het 'badkamercomfort voor generaties'. De doorslaggevende pluspunten voor de jury waren: esthetische vormgeving, gebruikersvriendelijkheid en generaties overkoepelende producteigenschappen, die tegemoet komen aan de eisen en behoeften van mensen met en zonder lichamelijke beperkingen. Het idee voor de Select serie viel ons overigens in, toen we in Straatsburg op het vliegveld vastzaten door een sneeuwstorm. Zoals gezegd: ze bestaan, ideeën die zomaar uit de losse pols lijken te worden geschud …

Hartelijk dank voor het gesprek.

Het interview werd afgenomen door Katja Volkmer, freelance journaliste, München.

Meest recente innovaties en badkamerconcepten

Foto´s

Hansgrohe gebruikt cookies om u de best mogelijke service te garanderen. Indien u verder surft op de pagina zonder uw instellingen te wijzigen, dan stemt u in met het gebruik van cookies.

   

OK