Vragen over Pontos®?

Regelmatig gestelde vragen over het Pontos watermanagementsysteem

Hebt u vragen over Pontos van Hansgrohe? Wilt u weten hoe u de veiligheid van de watervoorziening en het binnenklimaat in uw woning comfortabel kunt beheren via uw smartphone? Hier beantwoorden wij de meestgestelde vragen over Pontos Base en Pontos Scout. Ook vindt u hier belangrijke informatie over de hansgrohe home app, individuele gebruikersprofielen, updates, datasynchronisatie en beveiliging.

 

Watermanagement

Wat is hansgrohe Pontos?
Pontos staat voor woonkwaliteit en veiligheid met systeem. Het watermanagementsysteem van hansgrohe biedt extra ontspanning in het dagelijks leven. Het verhoogt de levenskwaliteit bij u thuis en beschermt uw woning tegen waterschade.

Hoe? Pontos Base controleert de leidingen op waterlekken en detecteert zelfs het kleinste ongewone waterverbruik. De ronde vochtsensoren Pontos Scouts plaatst u overal waar u schade door ongecontroleerde waterlekkage, vorst of ongewone temperaturen en luchtvochtigheid wilt voorkomen.

De Pontos producten brengen u onmiddellijk op de hoogte van vermoedelijke schadegevallen of het overschrijden van individueel vastgestelde grenswaarden. Dat gebeurt door middel van een alarmtoon, een lichtsignaal en een pushbericht via de hansgrohe home app op uw smartphone.

Kunnen Pontos Scout en Pontos Base ook onafhankelijk van elkaar worden ingezet?
​​​​​​​
Ja, u kunt de Pontos producten afzonderlijk gebruiken.
  • Pontos Scout: Net als een lokale rookmelder kan Pontos Scout in bepaalde ruimtes als autonoom product worden gebruikt. Zodra de watersensor ergens een waterplas detecteert, waarschuwt hij u met een lichtsignaal en een alarmtoon. Als Pontos Scout aan de hansgrohe home app op uw smartphone is gekoppeld, ontvangt u tegelijkertijd een pushbericht. Als Pontos Scout ook – via hetzelfde wifi-netwerk – op Pontos Base is aangesloten, sluit het systeem in geval van schade de hoofdwaterleiding af. 
  • Pontos Base: Ook deze kan als autonoom product worden gebruikt. In geval van een vermoedelijke lekkage sluit Pontos Base de hoofdwaterleiding af en meldt hij dit op het display. Als Pontos Base aan de hansgrohe home app op uw smartphone is gekoppeld, ontvangt u tegelijkertijd een pushbericht.  
Zijn Pontos apparaten TÜV getest en CE conform?
De producten zijn niet van het TÜV label, maar van het gelijkwaardige en erkende VDE keurmerk voorzien. Het Verband der Elektrotechnik Elektronik Informationstechnik e.V. speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van internationale veiligheidsnormen en heeft een uitstekende reputatie als onafhankelijke keuringsinstantie. De testbasis en de -methodologie zijn absoluut vergelijkbaar met die van de TÜV.

Uiteraard zijn de producten ook CE conform. Door hun wifi-functie voldoen de apparaten aan de Europese richtlijn inzake het op de markt aanbieden van radioapparatuur (RED) en de richtlijn betreffende beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur (bijv. zware metalen zoals lood). Het VDE controleert daarom of de apparaten aan de huidige veiligheidsnormen voldoen, geen storingen in andere apparaten (EMC) veroorzaken en geen negatief effect op het radionetwerk hebben.

Water sensor – Pontos Scout

​​​​​​​Hoe werkt Pontos Scout en waar wordt hij geplaatst?
Voor Pontos Scout zijn helemaal geen montagewerkzaamheden vereist. U plaatst hem gewoon op een specifieke relevante plaats op de vloer, bijvoorbeeld naast uw wasmachine, onder de spoelbak of in de kinderkamer. Daar meldt hij elke eventuele waterplas. Pontos Scout detecteert water via twee sensoren van een goudlegering, die zich op een millimeter van de grond bevinden en via een gelijktijdig watercontact een kortsluiting veroorzaken. 

Als Pontos Scout aan de hansgrohe home app is gekoppeld, meet hij constant de luchtvochtigheid en de kamertemperatuur. Bij overschrijding van bepaalde grenswaarden wordt u onmiddellijk gewaarschuwd, bijvoorbeeld voor vorst. Zo voorkomt Pontos Scout niet alleen mogelijke schade aan uw woning, maar verhoogt hij ook de woonkwaliteit in de ruimtes door luchtvochtigheids- en temperatuurgegevens te rapporteren, bijvoorbeeld voor de kinderkamer of de bergruimte. 

Wat is bij Pontos Scout inbegrepen? 
Eén Pontos Scout sensor, twee batterijen (type AA) en de handleiding voor de installatie. 

Hoe wordt Pontos Scout in gebruik genomen? 
U kunt Pontos Scout zelf in gebruik nemen. De vereiste stappen worden tijdens het installatieproces in de hansgrohe home app weergegeven en uitgelegd. 

Hoeveel Pontos Scouts kunnen op Pontos Base worden aangesloten? 
Op Pontos Base kunnen 16 Pontos Scouts worden aangesloten. Aan de app kunnen echter een onbeperkt aantal Scouts worden gekoppeld.

Hoe lang gaan de batterijen in Pontos Scout mee?
De gemiddelde levensduur is ongeveer twee jaar. Dit hangt vooral af van het aantal synchronisatietijdstippen dat u in de hansgrohe home app hebt ingesteld. Standaard is dat twee keer per dag. Door dat tot één keer per dag te beperken, wordt de levensduur aanzienlijk verlengd. 

Als de batterijen leeg zijn, zal de hansgrohe home app u laten weten dat ze moeten worden vervangen. In de app kunt u ook constant de laadstatus van de batterijen controleren.

Wat betekent ‘synchronisatietijdstip’? 
Het synchronisatietijdstip is een vrij instelbaar moment waarop Pontos Scout verbinding maakt met het wifi-netwerk en de actuele parameters doorstuurt, zodat ze in de app hansgrohe home kunnen worden weergegeven.
 
Waar kan ik informatie over de temperatuur en de luchtvochtigheid bekijken?
Om de huidige parameters van temperatuur en luchtvochtigheid te controleren, opent u de hansgrohe home app en gaat u naar het punt ‘Statistieken’. Voor elke aangesloten Pontos Scout staan daar de gegevens vermeld.

Hoe actueel is de informatie in de hansgrohe home app?
Dit is afhankelijk van de frequentie van de synchronisatie, zie hierboven. Uitzonderingen hierop zijn de meldingen voor het over- of onderschrijden van ingestelde grenswaarden (temperatuur en luchtvochtigheid) en voor gedetecteerde waterlekkage. Als deze meldingen zich voordoen, worden ze ook buiten de gedefinieerde synchronisatietijdstippen doorgestuurd en aan u gerapporteerd.

Wat zijn grenswaarden?
In de hansgrohe home app kunt u de grenswaarden voor zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid vrij instellen. Als een van uw individuele grenswaarden over- of onderschreden wordt, ontvangt u een bericht op uw smartphone.

Hoe kan ik een contactpersoon voor noodgevallen opgeven?
In de hansgrohe home app kunt u een contactpersoon voor noodgevallen opgeven. Dit noodtelefoonnummer wordt gebruikt om een tweede persoon te waarschuwen, wanneer een waterlekkage wordt gedetecteerd. Dat gebeurt via sms. Nuttige telefoonnummers zijn hier bijvoorbeeld dat van een buur van uw vakantiewoning of van uw vaste loodgieter.

Hoe voer ik een firmware-update uit? 
Om ervoor te zorgen dat de werking van uw Pontos Scout altijd verzekerd is, raden wij u aan om de firmware van het apparaat up-to-date te houden. Zo profiteert u ook van de nieuwste functies en verbeteringen. Zodra nieuwe firmware beschikbaar is, wordt u via een bericht op de hoogte gebracht. Stapsgewijze instructies leiden u door het updateproces.

Watermanager – Pontos Base

​​​​​​​Heeft Pontos Base een DVGW-certificering (Duitsland)? 
Ja, voor Duitsland heeft Pontos Base heeft een DVGW-certificering.

Hoe werkt Pontos Base? 
Pontos Base met geïntegreerde wifi-aansluiting beschikt over:
  • een elektronische watermeter (door middel van een turbine);
  • een elektrisch aangedreven afsluiter (kogelkraan);
  • een druksensor;
  • een display.
In ingebouwde toestand is Pontos Base via een codering permanent met een server verbonden. Daar meldt hij op verzoek gegevens over de leidingwaterinstallatie, zoals bijv. het debiet, de doorstroomhoeveelheid per tijdseenheid, de duur van debietwaarden, drukverlies of de temperatuur.

De maximaal toegelaten parameters kunt u direct op de Base (via het display) of in de hansgrohe home app instellen en op elk gewenst moment wijzigen. Ook als het internet uitvalt, worden de parameters bewaakt. Gedurende deze tijd is er echter geen communicatie met de server. De stroom wordt geleverd via de adapter. Een batterij voor kortstondige beveiliging tegen stroomuitval is bij de levering inbegrepen.

Hoe en waar wordt Pontos Base geïnstalleerd?  
hansgrohe wijst erop dat de installatie door een gecertificeerde loodgieter moet worden uitgevoerd, omdat hij direct op de hoofdwaterleiding dicht bij de watermeter wordt gemonteerd. Dat betekent dat een verkeerde montage nadelige gevolgen kan hebben voor de hele watervoorziening in huis. Wij raden ook aan om een filter te installeren (achter Pontos Base) om de verdere installatie te beschermen. Een eventuele waterontharder wordt ook achter Pontos Base aangesloten.

Hoe detecteert Pontos Base een lekkage?
Pontos Base controleert de leidingwaterinstallatie op basis van verschillende criteria op lekkages. De criteria ‘volume’, ‘tijd’ en ‘doorstroom’ worden in één cyclus geregistreerd. Ze worden bij de watertoevoer gemeten, berekend en met instelwaarden vergeleken. Als een van deze instelwaarden wordt overschreden, is er wellicht sprake van een lekkage.

Welke soorten lekkages kunnen zich voordoen?
  • Volumelekkage: Tijdens watergebruik wordt het gecumuleerde watervolume (liter, m³) gemeten. Als het volume een instelbare grenswaarde overschrijdt, gaat Pontos Base uit van een lekkage. 
  • Tijdlekkage: Tijdens watergebruik wordt de tijd gemeten. Als de tijd een instelbare grenswaarde overschrijdt, gaat Pontos Base uit van een lekkage. 
  • Doorstroomlekkage: Tijdens watergebruik wordt de doorstroom gemeten. Als de doorstroom gedurende een instelbare tijd een individuele grenswaarde overschrijdt, gaat Pontos Base uit van een lekkage. 
  • ​​​​​​​Microlekkage: Om microlekkages op te sporen, wordt het systeem ’s nachts tijdens een ongebruikte fase (drie uur lang geen watergebruik) met behulp van de afsluiteenheid gedurende drie minuten vergrendeld. Wanneer bij het openen van de afsluiteenheid een stromend water wordt gedetecteerd, gaat Pontos Base ook hier uit van een lekkage.
Elk van deze criteria leidt tot het sluiten van de afsluiteenheid, om waterschade te voorkomen of tot een minimum te beperken. Tegelijkertijd wordt u met een pushbericht in de hansgrohe home app over een mogelijk lek geïnformeerd.

Verder ontvangt Pontos Base een bericht van Pontos Scout zodra deze een waterplas detecteert. Voorwaarde hiervoor is dat beide producten op hetzelfde wifi-netwerk zijn aangesloten. Pontos Base sluit dan meteen de waterleiding af en meldt ook dit via uw smartphone.

Wat is bij Pontos Base inbegrepen?
Een Pontos Base met twee 1”-aansluitingen van messing, een 9V-blokbatterij voor noodstroomvoorziening, een noodsleutel, een stekker met kabel en de technische productinformatie die nodig is voor de installatie.

Hoe wordt Pontos Base in gebruik genomen? 
De installatie en de inbedrijfstelling moeten door een gecertificeerde installateur worden uitgevoerd, omdat dit een ingreep is in de centrale watervoorziening van de woning. De vereiste stappen worden tijdens het installatieproces voor de vakman in de hansgrohe home app weergegeven en uitgelegd.

Hoe werkt de zelflerende fase na de inbedrijfstelling van de Base?
Na de inbedrijfstelling is het apparaat direct gebruiksklaar. Nu kunt u individuele parameters en profielen definiëren of een in de tijd beperkte zelflerende fase van één tot 28 dagen starten. De aangeleerde parameters worden vervolgens in een extra profiel opgeslagen.

Als de optimale bedrijfsparameters beschikbaar zijn, kunt u deze ook direct handmatig instellen. De zelflerende fase kan op elk moment opnieuw worden gestart. Alle vereiste stappen worden tijdens het installatieproces in de hansgrohe home app weergegeven en uitgelegd.

Wat kan via het bedieningspaneel van Pontos Base worden bediend?
Op het bedieningspaneel kan het apparaat vergrendeld en weer ontgrendeld worden. Er worden ook verschillende gebruikersprofielen (bijvoorbeeld ‘Aanwezig’ en ‘Afwezig’) en de bijbehorende instellingen (bijvoorbeeld ‘Lekkage bij 500 liter’) weergegeven. Via het apparaat kunt u het profiel veranderen. Alle andere instellingen en parameters kunnen eenvoudig via de hansgrohe home app geconfigureerd en bewaakt worden.

Hoe kan ik mijn eigen gebruikersprofiel instellen?
De parameters voor de apparaten worden ingesteld in profielen die door de gebruiker worden gedefinieerd. Deze bevatten onder meer de basisparameters ‘volume’, ‘tijd’ en ‘doorstroom’. Drie profielen worden in de fabriek vastgelegd: ‘Aanwezig’ (standaardprofiel), ‘Afwezig’ en ‘Vakantie’. Na een zelflerende fase (van bijv. 14 dagen) wordt automatisch een nieuw profiel gecreëerd. Bovendien kunt u zelf tot vijf extra profielen aanmaken, die uw individuele verbruik (bijv. hoger tijdens uw aanwezigheid) weerspiegelen.

Natuurlijk kunt u ook de parameters van alle voorgeïnstalleerde profielen aan uw eigen behoeften aanpassen. Gebruikersprofielen hebben het voordeel dat de basisparameters niet onderling afhankelijk zijn (bijvoorbeeld een lange tijd bij een klein volume voor regeneratie of een ionenwisselaar of een hoge doorstroom voor een korte tijd bij gebruik van drukspoelers).

Verder kunt u met uw gebruikersprofielen ook tijdelijke veiligheidsniveaus implementeren, bijvoorbeeld voor kortstondig hoog waterverbruik (om het zwembad te vullen) of voor uitschakeling van het systeem in de winter (besproeiing van de tuin). Alle instellingen voor de gebruikersprofielen kunnen via de hansgrohe home app nog gemakkelijker geconfigureerd en vastgelegd worden.

Is er een zelfcontrole voor de functionaliteit?
Om de werking van de afsluiter op elk moment te verzekeren en om verontreiniging te voorkomen, wordt de kogelkraan cyclisch om de 60 dagen 360° gedraaid. Op deze manier wordt de functionaliteit van zowel de motor als de eindschakelaars gecontroleerd.

Houd er rekening mee dat tijdens deze automatische inwerkingstelling van de kogelkraan watergebruik tijdelijk onmogelijk is. U kunt hiervoor een geschikt tijdstip kiezen, bijvoorbeeld ’s nachts. Dit proces kan via de hansgrohe home app geconfigureerd en ingesteld worden.

Hoe lang is de levensduur van de batterij in Pontos Base (noodstroomvoorziening)?
De batterijcapaciteit is berekend op ongeveer 24 uur continu gebruik of ongeveer 500 openingen of sluitingen. De levensduur is echter afhankelijk van het type batterij en het koppel van de afsluiter – en natuurlijk ook van de laadstatus van de batterij. Dit betekent dat ook bij sterk ontladen batterijen tien cycli mogelijk zijn. Houd er rekening mee dat de batterij alleen bedoeld is voor noodgevallen, d.w.z. voor het eenmalig sluiten van de afsluiter bij een lek en gelijktijdige stroomuitval. Als de batterij leeg is, zal de hansgrohe home app u laten weten dat hij moet worden vervangen.

Wat is de noodfunctie?
Wanneer zowel de stroomvoorziening als de batterijvoeding uitvalt, is er de noodfunctie. Naast de batterij is ook een noodsleutel in het product geïntegreerd. Hiermee kan de waterleiding handmatig geopend en gesloten worden. Meer details vindt u in de handleiding van Pontos Base.  

Wat is de elektrische geleidbaarheid van water en hoe wordt deze gemeten?
Uit de geleidbaarheid van water kan de hardheid en verontreiniging ervan worden afgeleid. Zuiver water is in principe niet geleidend voor elektrische stroom. Alleen in water opgeloste stoffen, zoals chloriden, sulfaten of carbonaten, zorgen voor elektrische geleidbaarheid. Door deze eigenschap te meten, kunnen dus conclusies worden getrokken over de hoeveelheid opgeloste deeltjes in het water.

Hoe meer deeltjes in water zijn opgelost, hoe hoger de geleidbaarheid van het water. Of ook: hoe sterker het water verontreinigd is, hoe hoger het geleidingsvermogen. Pontos Base meet de elektrische geleidbaarheid van water om een indicatie van de hardheid van het water te geven. U kunt dit ook beschouwen als een teken dat uw douchekoppen vaker gereinigd of ontkalkt moeten worden. Informatie over de hardheid van het water kunt u opvragen in de hansgrohe home app onder ‘Statistieken’.

Wat is de maximale waterdoorstroming van Pontos Base? 
Het maximale debiet van Pontos Base is 120 l/min.

Hoe kan ik een contactpersoon voor noodgevallen opgeven? 
In de hansgrohe home app kunt u een contactpersoon voor noodgevallen opgeven. Dit noodnummer wordt gebruikt om een tweede persoon via sms te waarschuwen over een mogelijke lekkage.

Hoe voer ik een firmware-update uit? 
Om ervoor te zorgen dat de werking van uw Pontos Base altijd verzekerd is, raden wij u aan om de firmware van het apparaat steeds up-to-date te houden. Zo profiteert u ook van de nieuwste functies en verbeteringen. Zodra nieuwe firmware beschikbaar is, wordt u via een bericht op de hoogte gebracht. Stapsgewijze instructies leiden u door het updateproces.

Pontos – Connectiviteit

Kan hansgrohe Pontos op smart home-besturingen zoals Apple HomeKit of Google Home worden aangesloten?
hansgrohe is van plan om in de nabije toekomst nog meer diensten toe te voegen met wifi-gebaseerde communicatiestandaard. 

Worden meldingen en waarschuwingssignalen alleen verstuurd, als ik op mijn eigen wifi-netwerk ben aangesloten?
Nee, u hebt alleen een werkende internetverbinding nodig, om pushberichten op uw telefoon te ontvangen. Dat kan via een mobiel netwerk of een willekeurig wifi-netwerk. De hansgrohe home app kan u (of anderen, zie ‘Contactpersoon voor noodgevallen’) in geval van nood ook via sms informeren.

Wat als de wifi-verbinding niet voldoende stabiel is of als geen wifi-netwerk wordt gevonden? 
Om problemen met wifi op te lossen, dient u eerst de handleiding van uw wifi-router te raadplegen, om mogelijke oorzaken te vinden.
  • Als een UTP-aansluiting beschikbaar is, kan een access point of een repeater direct bij de UTP-aansluiting worden geïnstalleerd. (Meestal kunt u tussen deze twee bedrijfsmodi kiezen.) Daardoor wordt het wifi-signaal in de buurt van uw product versterkt. 
  • Een andere optie is het gebruik van powerline adapter. Daarvoor hebt u een stopcontact bij de router en het product nodig. Kies een geschikte powerline adapter voor wifi, anders hebt u een access point of repeater nodig. 

Werkt het Pontos-systeem ook bij stroomuitval of als er geen wifi-verbinding is?
  • Bij stroomuitval: Pontos Scout werkt op batterijen en dus onafhankelijk van het stroomnet. In Pontos Base is een 9V-batterij geïntegreerd voor in geval de stroom uitvalt. Dit zorgt ervoor dat het systeem volledig functioneel blijft.
  • Bij een wifi-storing: Ook dan blijven de Pontos apparaten werken. Bij een eventueel lek wordt dit nog steeds door Pontos Base gedetecteerd en wordt het water afgesloten. Pontos Scout maakt meldingen via een alarmtoon en een lichtsignaal. Als geen wifi-netwerk beschikbaar is, kunnen de apparaten echter niet meer met elkaar communiceren. Ook een pushbericht naar een smartphone is dan niet meer mogelijk.
    De gegevens in de app worden wel bijgewerkt, zodra de verbinding weer tot stand is gebracht. De producten hebben een buffergeheugen van ten minste 30 dagen. Als uw Pontos Base geen wifi heeft, kunt u dit zien op het display van het apparaat en in de hansgrohe home app. In de app kunt u ook nagaan of Pontos Scouts zijn aangesloten. 
Is Pontos Base continu met het internet verbonden?
Pontos Base is met het internet verbonden en stuurt de verzamelde gegevens met tussenpozen van 60 minuten naar de hansgrohe cloud. Zodra de gegevens gesynchroniseerd zijn, kunt u ze in de hansgrohe home app bekijken. Om energie te besparen, stuurt Pontos Scout de verzamelde gegevens (kamertemperatuur, luchtvochtigheid) maximaal twee keer per dag naar de hansgrohe cloud. In de hansgrohe home app kunt u instellen of u de gegevens één of twee keer per dag wilt synchroniseren. Net als het tijdstip van de synchronisatie. Dat voert u in onder ‘Synchronisatietijdstip’.

Welke gegevens worden door hansgrohe Pontos verzameld en wat gebeurt ermee?
hansgrohe Pontos producten verzamelen en bewaren alleen gegevens die nodig zijn om de volledige functionaliteit van uw apparaten te verzekeren. 

Met welke intervallen worden de gegevens geregistreerd?
Pontos Scout meet om de 60 minuten de temperatuur en de luchtvochtigheid. Deze informatie wordt tot twee keer per dag met de hansgrohe home app gesynchroniseerd. De door Pontos Base geregistreerde gegevens (waterverbruik, watertemperatuur, geleidbaarheid en waterdruk) worden om de 60 minuten met de hansgrohe home app gesynchroniseerd.

Kan een derde partij mijn gegevens bekijken en de watertoevoer regelen?
hansgrohe stelt alles in het werk om het gebruik van zijn producten veilig te laten verlopen. Wij passen de recentste beveiligingsmaatregelen toe, opdat oneigenlijk gebruik of inbreuken in verband met persoonsgegevens voorkomen worden en uw privacy beschermd blijft.

Verder worden onze apparaten regelmatig direct getest door externe IT-security-bedrijven. Mogelijke veiligheidslekken worden daarbij zo snel mogelijk gedicht. Hiervoor, en om de functionaliteit uit te breiden, levert hansgrohe firmware-updates via de hansgrohe home app.

Zo is uw watertoevoer altijd verzekerd. Zelfs als een derde partij toegang zou krijgen tot uw wifi-netwerk en uw apparaten, kunt u het Pontos Base systeem op elk moment van de stroomvoorziening loskoppelen en de kraan met de bijgeleverde sleutel handmatig openen.

Waarom worden de gegevens via de hansgrohe cloud doorgestuurd, en niet direct van Pontos Scout naar Pontos Base?
De opslag van gegevens in de hansgrohe cloud heeft veel voordelen. Het is ook een basisvoorwaarde voor de werking van verschillende functies van de apparaten, zoals
  • het bedienen van de apparaten buiten uw netwerk (sluiten en openen van de watertoevoer);
  • het veranderen van het gebruikersprofiel buiten uw netwerk;
  • het automatisch waarschuwen in de app bij een alarm;
  • het waarschuwen van uw contactpersoon voor noodgevallen via sms;
  • het updaten van uw statistieken verbruiksgegevens buiten uw netwerk.

Hebt u nog meer vragen?

​​​​​​​Neem dan contact op met het hansgrohe Smart Living team. 

Tel.: +32 543 01 40

E-mail: smartliving@hansgrohe.be
Steeds goed geadviseerd

Vind een verdeler in uw buurt